Brev:
Kræsen? - 2 år, 6 mdr.
27. juni 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kræsen? - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen.
Så er Noah nu 2 ½ år og det med mad og Noah er bare blevet et mareridt.
Noah har altid haft det meget svært med mad og der gik lang tid før han gad grød + mos som ½ årig, men nu er han så gammel burde spise en masse, at vi er ved at tage den konklusion at han enten er kræsen eller har madlede.
Han vil slet ikke spise kød. Kun hvis det er pølse uden skin eller spegepølse. Vil kun spise ris eller kartofler m. sovs. Grønsager er bare ad som han siger. Ad er slet ikke et ord vi bruger herhjemme, så han må have hørt det i vuggestuen. Agurk kan til nøds gå. Frugt kan vi heller ikke få ham til at spise. Æble uden skræl kan glide ned hvis han er meget sulten. Vi spiser alle 3 det samme og viser at vi også spiser alle de ting han ikke vil. Han plejer bare at kigge på os og skubber tallerken ind og på bordet og siger tak for mad. Det gør os meget ked af det for vi ved ikke om vi skal lade ham gå sulten i seng eller gøre som vi plejer: Han får en skive rugbrød.
Nu er de i vuggestuen begyndt at synes det er et stort problem han ikke vil spise det de andre børn spiser. Vi herhjemme prøver alt. Trække det ud, så vi ved han er meget sulten, men selv om han er mega sulten kan vi slet ikke få ham til at spise de ting vi mener han burde gøre.
Chokolade og chips er nr 1 hos os og det skal siges vi får det måske 1 gang i weekenden, men det er det han spørger efter konstant. Vi kan ikke finde ud af om konsistensens bare ikke falder i hans smag af alt det mad han præsenteres for. Få gange har jeg tvunget ham til at smage kød og han trygger og trygger og spytter ud. Vi roste ham for at smage, men er holdt op med det tvang for vi mener ikke det er vejen frem. Han er lidt lille af hans alder, men det er måske klart hvis han ikke får det han har brug for. Det skal siges at mælk og æg elsker han.
En anden ting er at han er begyndt slet ikke at ville spise selv. Han går i stå. Tv’et kører slet ikke og vi sidder stille og roligt. Han har før om morgenen spist sin havregrød med lidt hjælp, men nu er det sådan at han kun får noget, hvis vi giver ham noget. Vi kan simpelthen ikke lade ham komme i vuggestue uden noget i maven. Vi ved det sikkert ikke hjælper ham, men lige nu ved vi bare ikke hvad vi skal gøre. Når det er noget han skal spise med ske gider/vil han bare ikke.
Yoghurt vil han godt nogle gange og det går så godt og han holder korrekt på skeen. Rugbrødsmader spiser han også fint med gaffel eller med hænderne. Vi bliver så kede af det og irriterede at det nogle gange går ud over Noah. Vi kan ikke forstå han bare ikke vil spise. Selvfølgelig er det ikke sagen at blive sur på sit barn og det ved vi, men vi er så frustrere. Hvad gør vi forkert og hvad gør vi for at Noah begynder at spise alm mad?
Hilsen