Kræsen? - 2 år, 6 mdr.

27. juni 2011

Alder:
2 år, 6 mdr.

Kræsen? - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen.

Så er Noah nu 2 ½ år og det med mad og Noah er bare blevet et mareridt.

Noah har altid haft det meget svært med mad og der gik lang tid før han gad grød + mos som ½ årig, men nu er han så gammel burde spise en masse, at vi er ved at tage den konklusion at han enten er kræsen eller har madlede.

Han vil slet ikke spise kød. Kun hvis det er pølse uden skin eller spegepølse. Vil kun spise ris eller kartofler m. sovs. Grønsager er bare ad som han siger. Ad er slet ikke et ord vi bruger herhjemme, så han må have hørt det i vuggestuen. Agurk kan til nøds gå. Frugt kan vi heller ikke få ham til at spise. Æble uden skræl kan glide ned hvis han er meget sulten. Vi spiser alle 3 det samme og viser at vi også spiser alle de ting han ikke vil. Han plejer bare at kigge på os og skubber tallerken ind og på bordet og siger tak for mad. Det gør os meget ked af det for vi ved ikke om vi skal lade ham gå sulten i seng eller gøre som vi plejer: Han får en skive rugbrød.

Nu er de i vuggestuen begyndt at synes det er et stort problem han ikke vil spise det de andre børn spiser. Vi herhjemme prøver alt. Trække det ud, så vi ved han er meget sulten, men selv om han er mega sulten kan vi slet ikke få ham til at spise de ting vi mener han burde gøre.

Chokolade og chips er nr 1 hos os og det skal siges vi får det måske 1 gang i weekenden, men det er det han ...

Annonce

... spørger efter konstant. Vi kan ikke finde ud af om konsistensens bare ikke falder i hans smag af alt det mad han præsenteres for. Få gange har jeg tvunget ham til at smage kød og han trygger og trygger og spytter ud. Vi roste ham for at smage, men er holdt op med det tvang for vi mener ikke det er vejen frem. Han er lidt lille af hans alder, men det er måske klart hvis han ikke får det han har brug for. Det skal siges at mælk og æg elsker han.

En anden ting er at han er begyndt slet ikke at ville spise selv. Han går i stå. Tv’et kører slet ikke og vi sidder stille og roligt. Han har før om morgenen spist sin havregrød med lidt hjælp, men nu er det sådan at han kun får noget, hvis vi giver ham noget. Vi kan simpelthen ikke lade ham komme i vuggestue uden noget i maven. Vi ved det sikkert ikke hjælper ham, men lige nu ved vi bare ikke hvad vi skal gøre. Når det er noget han skal spise med ske gider/vil han bare ikke.

Yoghurt vil han godt nogle gange og det går så godt og han holder korrekt på skeen. Rugbrødsmader spiser han også fint med gaffel eller med hænderne. Vi bliver så kede af det og irriterede at det nogle gange går ud over Noah. Vi kan ikke forstå han bare ikke vil spise. Selvfølgelig er det ikke sagen at blive sur på sit barn og det ved vi, men vi er så frustrere. Hvad gør vi forkert og hvad gør vi for at Noah begynder at spise alm mad?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2